708-403-891
napisz sms o tresci WNIOSEK n nr 72240

Multikino Golczewo

Szybka Chwilówka w Domu bez bik dla każdego na sm dowód osobisty bez BIK

Multikino Golczewo

Multikino

W obecnych latach izraelscy twórcy filmowi coraz powszechnie również swobodnie sięgają po temat, jaki znacząco długo nie mógł doczekać się swych filmowych reperkusji. Pierwsza wojna libańska – bowiem o niej mowa – pojawiła się na ekranie trzy biega bieżącemu za sprawą Ariego Folmana.

Multikino Kamień Pomorski

 

Czterej mocni i mora

wejdź

Jego Walc z Bashirem niczym huragan opanował światowe festiwale od Cannes po Los Angeles. Szlakiem powołanym przez Folmana podążyli kolejni. Niespełna rok później, ku zaskoczeniu wielu, po pierwsze laury festiwalu w Wenecji sięgnął Liban Samuela Maoza, który teraz doszedł na wagi półki w naszym świecie.

Obu twórców łączy niezwykle wiele – kojarzą się do pięćdziesiątki, latali do owego tegoż colleague’u, w 1982 roku zarówno Maoz kiedy także Folman zostali żołnierzami. Podobne życiowe przejścia nie zaowocowały jednak zbliżonym nastawieniem do problemu. Maoz w kontrze do bliskiego rodaka nie porusza kwestii politycznych bezpośrednio. Subtelnie buduje obraz systemu, który uwzględniłem nie jedynie do obecnej szczególnej wojny, a istnieje zarzewiem wszystkich konfliktów, w które wplątana jest jego ojczyzna.

Jest maj 1982 roku, izraelska armia interweniuje zbrojnie w Libanie. Tysiące młodych gości z dnia na dobę oddzielono od codzienności i zintegrowano w wojskowe szeregi. Łącznie z potężnymi bohaterami siadamy do wąskiego, brudnego czołgu, nie przypuszczamy jeszcze, że wystąpi go nam opuścić zaledwie w celu filmu. Reżyser postanowił się na specjalnie twarde rozwiązanie – kamera jedynie dwukrotnie opuszcza wnętrze pojazdu.

Multikino Kamień Pomorski

Umiało się wydawać, ze sprawdzanie w tak krótkiej powierzchni sprawi do irytującej powtarzalności kadrów, jednak Maoz doskonale uniknął temu niebezpieczeństwu dając możliwość patrzenia się światu zewnętrznemu za pośrednictwem celowniczego wizjera. Właściwość ta – szalenie odwrotna od rozwiązań, do jakich zdążył nas przyzwyczaić film wojenny – potęguje poczucie absurdu wojny narastające od przodu filmu. Od momentu w jakim bohaterowie utraciwszy zgodność z przełożonymi napotykają na miejsca zdominowane przez wroga, krew, cień i mora towarzyszą im nieustanie. Właśnie brak kontaktu, oraz że nieco brak zrozumienia, stanowi zasadniczym problemem granym przez reżysera.

Multikino Kamień Pomorski

Dowództwo potwierdza się nie odczuwać potrzeb żołnierzy, załoga czołgu nie może uzyskać do zrozumienie czego zyskiem są częste kłótnie. Wszechobecne są również bariery językowe – łamana angielszczyzna falangisty, z jakim współdziałają czołgiści, jeździ do fatalnych nieporozumień. Jednak najsilniejsze emocje wywołuje postać syryjskiego jeńca, nad którym pieczę sprawują bohaterowie. Osadzony w klaustrofobicznej przestrzeni, otoczony nieznanym, charczącym językiem, przechodzi potworne, psychiczne katusze. Zatem film Maoza można dodatkowo czytać jako metaforę bliskowschodnich stosunków. Reżyser potwierdza się upatrywać przyczyn chronicznego konfliktu, trawiącego od lat ten śmieć świata, obecnie w braku dobrego kontaktu pomiędzy rywalami. Prowadzony od wielu dekad dialog nie przynosi efektów, ponieważ także samotna kiedy także następna cecha nie stara się zrozumieć argumentów przeciwnika. Błędne koło organizuje się być nieprawdziwym do zamknięcia.

Multikino Kamień Pomorski

Liban promuje się na polu innych produkcji nawiązujących do znanej wojny z motywów lat osiemdziesiątych. Maoz, w przeciwieństwie twórcy Walca z Baszirem, nie stawia twardych zarzutów konkretnym środowiskom. Reżyser nie uprawia polityki, przyczyn konfliktu znajduje w człowieku. Jeśli do antywojennego przesłania dodam dobre zdjęcia (wyróżnione na festiwalu Camerimage) oraz zajmujące role czwórki młodych artystów zdobywających się w grupę czołgu, mogę z przyjemnym sumieniem uznać Liban za film dobry, wart wykorzystywania wszystkiemu kinomanowi.

Multikino Kamień Pomorski

Źródło artykułu z serwisu Czterej pancerni i śmierć

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *